Projekt összefoglaló

Itt add meg az alcímet

a kedvezményezett neve: A Kerecsendi Fiatalok Továbbtanulásáért Közalapítvány

a projekt címe: A Kerecsendi Sólymok Tanoda programja 2017

a szerződött támogatás összege: 18,67 millió Ft

a támogatás mértéke: 100 %

a projekt tartalmának bemutatása:

A Tanoda olyan szolgáltatásokat és lehetőségeket kínál tanulóinak, melyekhez szociális és kulturális hátrányaik, illetve családi körülményeik, lakó környezetük vagy lakóhelyük miatt nem vagy csak korlátozottan juthatnak hozzá. A tevékenységeket teljes egészében az iskolai időn kívül a Tanoda nyitvatartási idejében, illetve tanodán kívüli programok esetében külön ütemezés szerint valósítjuk meg. Tanulás támogatási tevékenységünkben kiemelten kezeljük az alapkészségek fejlesztését, melynek alapja az egyéni fejlesztési terv. A fejlesztési tervek a bemeneti mérésekre épülnek. A tervek korrekcióját a visszamérések adják. Kiemelt figyelmet fordítunk a nyelvi képességek, a szövegértés-szövegalkotás és a kommunikációs szint fejlesztésére. Fontos terület a logikai és matematikai gondolkodás fejlesztése is, melyet szintén egyéni és csoportos keretekben, a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve, életszerű feladatokon keresztül, élményszerűen valósítunk meg.

Minden diákunk esetében egyéni haladási naplót vezetünk, melyben nyomon követhető fejlesztési területenként és tantárgyanként a tanuló fejlődése, mérési eredménye, szöveges értékelése. A tanulók egyéni szükségletei szerint kiemelten kezeljük az alábbi kompetencia területeket: szövegértés-szövegalkotás, matematikai-logikai gondolkodás, idegen nyelv, IKT, szociális kompetenciák, életpálya-építés. A projektben fejlesztő pedagógust alkalmazunk a tanulási részképesség fejlesztésére. A készségfejlesztő tevékenységek közé beépítjük a tánc oktatását (nép-, társas-tánc). Az egyéni órarend szerinti tantárgyi felkészítés a szülők kérése miatt kiemelt feladatunk. Hagyományainknak megfelelően központi helyen kezeljük a tehetséggondozást (versenyek, műsorok, AJTP, tanulói pályázatok).

Az önálló tanulás képességének javítása, ill. a megfelelő tanulástechnika elsajátítása érdekében tanulás-módszertani foglalkozásokat tartunk szakember vezetésével. A programban résztvevők mentorálásáról folyamatosan gondoskodunk.

Kiemelt feladatunk az életpálya-építés és a pályaorientációs tevekénység. A tanulók önismeretének, pozitív jövőképének fejlesztését továbbra is több oldalról erősítjük: életpálya-építési és pályaorientációs képzettséggel rendelkező szakember és mentorok által. Ez a tevékenységünk a szakember irányításával a mentorok mindennapi munkájában is meghatározó szerepet kap mind a diákok, mind a szülők vonatkozásában. A tanulók identitásának erősítését szolgálják a cigány népismereti foglalkozások. A tervezett megemlékezések, műsorok, vers- és mesemondó versenyek az anyanyelv ápolását segítik. Pályaválasztással kapcsolatos beszélgető köreinket a középfokú és felsőfokú intézményekben tanuló tanodásaink jelenlétében tartjuk, meghívjuk a településünkön élő, már diplomával rendelkező roma fiatalokat. Élő kapcsolatunk van Eger középiskoláival. Közreműködünk abban, hogy tanulóink és szüleik megismerhessék ezeket az intézményeket. Az általános iskolával együttműködve szervezzük a pályaválasztási kiállításokon, középiskolai nyílt napokon való részvételt, valamint a munkaerő-piaci szereplőkkel szervezett programokat. A pályaválasztási tevékenységbe állandó, aktív szereplőkként bevonjuk a szülőket.

A szociális hátrányok kompenzálása, a közösségfejlesztés érdekében integrált közösségi programokat valósítunk meg partnereinkkel. Szabadidős tevékenységeinket színesítik a cigány népismereti, a helytörténeti-, a közéleti-, az életmód-, a kreatív, vizuális és zenei kultúra-, és a táncfoglalkozások.

Az eddigi működés során kialakított kapcsolatrendszerünket tovább ápoljuk az országban működő más tanodákkal (Nagykanizsai Lumina Lámpás Tanoda, a Bhim Rao Egyesület tanodái). Együttműködünk az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógia Tanszékével, illetve a Roma Szakkollégiummal. A helyi roma nemzetiségi önkormányzattal és iskolával szándéknyilatkozatban határoztuk meg az együttműködés területeit és a vállalt feladatokat. Tanodánkban közösségi munkavégzési lehetőséget biztosítunk az együttműködési szándéknyilatkozatot aláíró egri középiskolán túl más középfokú intézmények tanulói számára is.

a projekt tervezett befejezési dátuma: 2018. december 31.

a projekt azonosító száma: EFOP-3.3.1-16-2017-00085