Rólunk

Az 1992-ben alapított közalapítvány célja a hátrányos helyzetű kerecsendi fiatalok tanulmányainak támogatása, a továbbtanulási esélyek növelése a helyi oktatás feltételeinek fejlesztésével. Célként határoztuk meg az iskolarendszerben való bennmaradás elérését, az iskolai lemorzsolódás csökkentését, képesség-kibontakoztató tevékenységek szervezését. Alapítványunk segít az önként vállalt iskolai és iskolán kívüli feladatok sikeres teljesítését, továbbá hasznos, sokoldalú szabadidős tevékenységeket szervez a hatókörünkbe tartozó gyermekek számára. Olyan ösztöndíj-rendszert alakítottunk ki, amely az általános iskola 7. osztályától a felsőfokú tanulmányok befejezéséig segíti a fiatalokat.  

Alapítványunk szoros kapcsolatot alakított ki a Kerecsendi Önkormányzat által 2006-ban létrehozott és működtetett Kerecsendi Sólymok Tanodával. A kuratórium tagjai tevékeny részt vállaltak a tanoda működtetésében, a fiatalokkal való foglalkozásban. A tanoda további működtetését a forráshiányos, önhibáján kívül hátrányos helyzetű önkormányzat 2013-tól nem tudja finanszírozni, így az külső források híján megszűnhet.  A pályázat az ami lehetőséget teremt arra, hogy tevékenységünket tovább fejlesszük, és az eddigi tapasztalatokat felhasználva a pályázati felhívásnak megfelelő tanodai programot valósítsunk meg Kerecsenden. A projekt közvetlen megvalósítói mindnyájan többéves szakmai tapasztalattal rendelkezünk a hátrányos helyzetű fiatalokkal való foglalkozás, illetve oktatásuk nevelésük területén (projektvezető 26 év, szakmai vezető 36 év, esélyegyenlőségi felelős 10 év, pénzügyi vezető 7 év)

Kerecsend lakosságának mintegy 40 %-a tartozik a roma kisebbséghez. Aktív korúak ellátásban részesül 260 fő, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek száma több, mint 500. A rossz szociális háttér, a szülőknek a roma családok többségében jellemző alacsony iskolázottsága miatt a gyerekek olyan hátrányokkal indulnak tanulmányaik megkezdésekor, amelyeket az iskolarendszer önmagában nem képes kompenzálni. Ezért van szükség olyan szervezetekre, intézményekre, amelyek a kötött iskolai kereteket túllépve az egyéni képességek, adottságok lehető legnagyobb mértékű figyelembe vételével, a szülői házzal és az iskolával szoros együttműködésben úgy tudnak foglalkozni a gyermekekkel, hogy a tanulmányi megsegítésen túl kiemelt figyelmet fordítanak a személyiség fejlődésre és a szociális hátrányok csökkentésére is. 

Alapítványunk 1992 óta 400 általános, közép- és felsőfokú tanulmányokat folytató tanulónak nyújtott ösztöndíj támogatást és kísérte őket végig tanulmányaik során segítséget nyújtva a továbbtanulásban és abban is, hogy közösségi programok keretében fejlődjenek szociális kompetenciáik. 

A projektvezető és a szakmai vezető részt vett az Önkormányzat által 2006-ban létesített tanoda létrehozásában és annak munkájában, mintahogy a jelenlegi pedagógus team  is. A 12 év tanodai munkánknak köszönhető, hogy megfelelő tapasztalatokkal rendelkezünk, tehát ahhoz, hogy a projektünkben célul tűzött indikátorokat teljesítsük. A projektben 30 tanodás vesz részt, az együttműködésbe 6 partnert vontunk be.

Kerecsend foglalkoztatási szempontból hátrányos helyzetű település, ahol a lakosság több, mint 40 %-a roma származású. Az iskolában és az óvodában a gyermekek több mint 90 %-a tartozik a roma kisebbséghez. E körülmények figyelembe vételével projektünk elsődleges célcsoportjai az 5-9. osztályos kerecsendi lakóhelyű, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban roma gyermekek. További célcsoportja projektünknek a felsőfokú tanulmányokat folytató kerecsendi roma és nem roma fiatalok is, akik nem csak mint segítséget igénylők, hanem mint a fiatalabbak mentorai is bekapcsolódnak a projektbe.

A projekt célcsoportjait a 2006 óta működő kerecsendi tanoda tapasztalatai, a Kerecsendi Roma Nemzetiségi Önkormányzat véleménye és az előzetes igényfelmérés alapján határoztuk meg. 

A célcsoport szükségletei a tanulmányi, a közösségi és a lelki megsegítés, ezeket a programok és tevékenységek tervezése során maximálisan figyelembe vettük. A projekt tervezésébe a célcsoportba tartozókat bevontuk, körükben előzetes igényfelmérést végeztünk.

A projekt megvalósítása során a tanulmányi segítségnyújtás mellett kiemelt fontosságú feladat a közösségi élet színterének megteremtése, valamint a lelki segítségnyújtás.

Fontos számunkra, hogy a lehető legtöbb műveltségi területen segítséget kapjanak a gyermekek. Ennek érdekében megfelelő végzettséggel és munkatapasztalattal rendelkező három fő humán, reál és idegen nyelv szakos pedagógust alkalmazunk, akik munkájukat a tanulók egyéni órarendje alapján végzik. Egy fő pedagógiai, illetve egy fő roma asszisztenst is alkalmazunk, tekintettel a Tanodába járó gyerekek összetételére. A technikai feladatok ellátásában két önkéntes közreműködik. 

A gyermekek bemeneti és kimeneti mérése a Szegedi Tudomány Egyetem eDia mérőeszközével történik. A pedagógiai munkát a tanodai informatikai háttér nagymértékben segíti. A szaktantárgyakon túl egyéb ismeretek megszerzésében is segítséget kívánunk nyújtani, így megbízási jogviszonyban foglalkoztatunk fejlesztő pedagógust, a helyi közéleti ismeretek, a cigány népismeret, a vizuális kultúra, az életmóddal összefüggő kérdések szakértőit. Az informatikai asszisztens önkéntes végzi az informatikai eszközök folyamatos karbantartását, valamint a tanodai honlap szerkesztését. A projekt megvalósítása során a közösségi élet megteremtése, a jó légkör kialakítása szintén fontos feladatunk. Ennek érdekében a közösségi és szabadidős tevékenységekhez, a mindennapokban is használható kis értékű tárgyi eszközök beszerzését tervezzük. Ezzel fejlesztjük a gyermekek különböző kompetenciáit. A projektben Visegrádra szeretnénk kirándulást szervezni, a tiszafüredi tábort hat napra ütemezzük. A projekt során nagy hangsúlyt helyezünk a tanulásmódszertani ismeretek bővítésére, valamint a pályaorientációs tevékenységere. Ennek érdekében külső szakembert kívánunk foglalkoztatni.

A projekt során a szülőkkel való kapcsolattartást kiemelt feladatunknak tarjuk, együttműködést kívánunk megvalósítani különböző tanodákkal, élő kapcsolatot kívánunk tartani az Eszterházy Károly Egyetem Roma Szakkollégiumával, fejlődésünk érdekében két 30 órás akkreditált képzésen és minimum 3 műhelymunkán veszünk részt. Fontosnak tartjuk a  tanodai mentorral való együttműködést. A helyi önkormányzattal, a nemzetiségi önkormányzatokkal (roma és német), a Gyermekjóléti Szolgálattal, a Védőnői Szolgálattal, valamint a civil szervezetekkel is együtt kívánunk működni. Ezek kapcsán jobban megismerhetjük a gyermekek szociális hátterét, egészségi állapotát, a közösségben betöltött helyzetét. Ezen ismeretek birtokában az egyéni fejlesztés is eredményesebb lehet. 

A Tanoda aktív szerepet kíván vállalni a község életében. Ennek érdekében négy alkalommal nyitott tanodai programot tervezünk, valamint tevékeny szerepet vállalunk a faluban rendezett ünnepségeken. A már meglévő kapcsolati rendszert tovább erősítjük azokkal az oktatási intézményekkel, amelyekben a gyermekek tanulmányaikat folytatják.